In onze blog vind u inhoudelijke artikelen die betrekking hebben op ons bedrijf en onze markt.
Het is zaterdagavond. Ik ben op bezoek bij vrienden en we spellen een spelletje. Mijn mobiele telefoon gaat en zie een nummer beginnend met 020. Ah regio Amsterdam, bedenk ik me. ‘Goedenavond alarmcentrale SOS International. Sorry dat ik u op dit tijdstip bel.’
‘Dat geeft niets, wij hebben niet voor niets een 24-uur service’ antwoord ik ‘en als jullie bellen is er wat aan de hand.’
De dame vervolgt haar verhaal ‘Ik wil een melding doorgeven van een inbraak.’ Bah, dit zijn geen leuke dingen. En dat heeft niets te maken met het tijdstip van de melding, wel met de ellende die een inbraak veroorzaakt.
‘Kunnen jullie zo snel mogelijk naar verzekerde gaan? Er is schade aan het kozijn en de deur. Het vervelende is dat zij de buitendeur niet meer op slot kunnen doen.’
Natuurlijk ga ik hier direct werk van maken. Ik vraag de gegevens op. Het gaat om een ouder echtpaar. Zij zijn aangedaan door de inbraak, wat logisch is. Ik bedank de dame van de alarmcentrale voor de melding en bel het opgegeven nummer. De man des huizes neemt op en ik leg uit dat we ingeschakeld zijn door de alarmcentrale in verband met de inbraak. De politie is nog ter plaatse en daar maak ik dankbaar gebruik van. Een smart Phone en een bejaard echtpaar zijn hier geen goede combinatie. Daarom appt de agent een aantal foto’s van de deur zodat ik direct een passend slot mee kan nemen.
Het is de derde inbraak in de afgelopen maand en ook hier is de impact weer groot. Dat mensen het lef hebben om van andermans woning een complete chaos te maken is voor mij onvoorstelbaar. De buit is voor een dief waardevol in geld, maar voor de gedupeerde niet in geld uit te drukken.
Ik ga aan de slag en zorgen ervoor dat de deur weer goed afsluitbaar is. ‘Mevrouw, meneer, het slot is vervangen en de deur kan weer goed afgesloten worden.’ Er klinkt een zucht van verlichting. ‘Als u het op prijs stelt kan ik contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij. Dat scheelt u een hoop geregel.’ Mevrouw is hier zichtbaar blij mee, want ze heeft helemaal geen tijd voor deze rompslomp. Meneer moet maandag naar het ziekenhuis voor een hartkatheterisatie. Hoeveel ellende kan een mens in een korte tijd hebben?
Met de belofte dat ik de schadeafwikkeling met de verzekeringsmaatschappij verzorg en op een later tijdstip de rest van de schade herstel ga ik weer naar huis. Voor nu is het echtpaar geholpen, de rest komt later. Eerst volgt er maandag een spannende dag voor ze. En dat gaat ook mij aan mijn hart. Lees verder
Een van de mooiste panden in Hoogeveen vind ik de brandweerkazerne. Niet omdat het pand van een bijzondere architectuur is, maar omdat er een persoonlijk verhaal achter zit. En dat verhaal begint in de jaren 60 waarbij de hoofdrolspeler opa, Freek Ringenier, is.
De brandweerkazerne
In 1962 kwam het college van B en W in Hoogeveen met het voorstel voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne. De bouw kwam tot uitvoering en Freek werkte, bij zijn toenmalige werkgever, als hoofduitvoerder aan de bouw van deze kazerne. Voor die tijd een mooie en moderne kazerne en de Hoogeveense brandweer kon weer jaren vooruit. Voor Freek was dit een mooi project waar hij met veel plezier aan gewerkt heeft.
De jaren verstreken en Freek bouwde met hart en ziel aan zijn projecten en aan zijn inmiddels eigen opgezette aannemersbedrijf. Zijn liefde voor de bouw gaf hij door aan Hans. En zo werkten ze samen in het bedrijf, vader en zoon. Vele panden hebben ze gebouwd en verbouwd. Op een gegeven moment, ergens in 1985, kwam een ambtenaar van de gemeente Hoogeveen bij Freek. Bij de brandweerkazerne moesten wat bouwkundige aanpassingen gedaan worden. Ook dit keer zorgde Freek voor de uitvoering van het werk, maar nu samen met zijn zoon. Voor Freek was het geweldig om samen met Hans te werken aan een pand dat hij gebouwd had.
Derde generatie
Freek leerde zijn zoon de kneepjes van het vak en Hans was in 2000 klaar om het bedrijf over te nemen van zijn vader. Nu staat de derde generatie klaar om de bouwwereld in te stappen. Kleinzoon Ferdy begint aan zijn opleiding in de bouw. En juist Ferdy zorgt voor de verbinding van het verleden en het heden. Ferdy is regelmatig te vinden in een, voor ons, speciaal gebouw: de brandweerkazerne. Want als lid van de Jeugdbrandweer Hoogeveen brengt hij daar heel wat uren door.
Opa Freek is inmiddels op leeftijd en uitgebouwd en helaas is hij getroffen door de ziekte Alzheimer. De wereld raast aan hem voorbij en hij raakt de draad vaak kwijt. Maar als hij Ferdy in zijn brandweerpak of de brandweerkazerne ziet, dan zie ik de twinkeling in zijn ogen. Op dat moment raken zijn verleden en ons heden elkaar. En dat is bijzonder, toch? Lees verder
Dat lijkt makkelijk gezegd door een vrouwelijke aannemer. Toch is het niet zo’n verkeerde gedachte. Als we het hebben over ‘gewoon’ innoveren dan bedoelen we vernieuwen, nieuwe ideeën en dingen ontwikkelen. Nieuwe producten en technieken gaan gebruiken. Iets wat in elke branche gedaan wordt. Ook in de bouw. Maar hoe innoverend is de bouw eigenlijk? Lees verder